Celoslovenská súťaž v stavbe a programovaní robotov pre základné a stredné školy RoboCup Junior 2006

VIDEO z futbalových zápasov: 1. diel (41 MB), 2. diel (48 MB), 3. diel (49 MB), 4. diel (38 MB).

Stará Turá, 8. - 9. marec 2006

Text: Pavel Petrovič
Fotografie: Daniela Mináriková, Ľudovít Mačor, Damián Forgács a Miro Kohút
Trondheim, 12.marec 2006.
English version
Sprava z minuleho roka
1. Úvod
2. Konštrukčná súťaž
3. RoboCup Jr. Slovensko
4. Výsledky
5. Obrázky

1. Úvod

V stredu 8.marca 2006 sa žiaci približne dvadsiatich základných škôl a osemročných gymnázií z celého Slovenska stretli v Starej Turej, v priestoroch Združenej strednej školy elektrotechnickej, aby počas dvoch dní súťažili v stavbe a programovaní modelov z robotických stavebníc LEGO, v robotickom futbale, robotickej záchrannej misii a robotickom tanci. Akciu pripravila Slovenská spoločnosť elektronikov s podporou Infoveku a Ministerstva školstva.

Krásny zimný slnečný deň mnohí obetovali a namiesto dovolenky či lyžiarskeho zájazdu prišli na robotickú súťaž. Pri prezentácii vítali účastníkov roboty z rodiny WowWee: RoboSapien a RoboPet. Účastníci mali ale plné ruky práce, lebo ich prinesené roboty - tanečnícke, záchranárske i futbalistické bolo treba vybaliť z papierových krabíc, nasadiť poodpadané diely, otestovať programy, odskúšať ich na novom povrchu, doladiť kalibráciu senzorov na svetelné podmienky a pripraviť sa na poobedňajšiu konštruktérsku súťaž.

Ako prvá nasledovala vyše štyry hodiny trvajúca konštrukčná súťaž.

Prázdniny obetovali aj kuchárky, ktoré na privítanie navarili sviatočný obed nasledovaný slávnostným otvorením súťaže s kultúrnym programom.
Tento rok sa súťaž konala už šiesty rok a bolo sa na čo tešiť, pretože účastníci aj učitelia majú už niečo za sebou - vrátane skvelých školení Infoveku a Eduxe. Po prvýkrát sa v súťažných modeloch objavili aj nové DCP senzory. Organizátorov veľmi potešilo, že sme sa zišli v nemalom počte, dúfajme, že o rok nás príde ešte viac!


Konštrukčná súťaž

Tucet prevažne dvojčlenných tímov rozbalilo prinesené stavebnice a pustilo sa do stavby modelu podľa vlastnej fantázie.
Cieľom tejto kategórie je trénovať sústredenie sa počas niekoľkých hodín a tímovú prácu na zadanom projekte.
Hodnotiaca porota kladie dôraz najmä na funkčnosť výsledného výrobku (a naozaj, aj tento rok takmer všetky modely fungovali) a udeľuje ceny za stavbu, programovanie, tvorivosť, prezentáciu, kompaktnosť, použitie senzorov a komunikáciu. Súťažiaci sami rozhodujú o cene publika, ktorá sa určí sčítaním ich hlasov. Zadaná úloha "Prírodná kalamita" sa týkala jednej z dôležitých výziev robotiky.

Model musí byť pevný a stabilný, motory prepojené na kolesá alebo na iné pohyblivé časti vhodnými prevodmi, senzory musia byť zmysluplne umiestnené tak, aby snímali hodnoty z prostredia a produkovali použiteľnú vstupnú informáciu. Hotový model dostáva "dušu" po vytvorení programu. Väčšina tímov pracovala v obrázkovom programovacom prostredí RoboLab, kde program môže vykonávať viacero vetiev súčasne a skladá sa z ikoniek zodpovedajúcich jednotlivým príkazom, vetveniam, riadeniu motorov a senzorov.

Po náročnej niekoľkohodinovej práci súťažiaci svoje výrobky ešte predstavili a predviedli divákom, ostatným súťažiacim a porote, ktorá najlepšie modely odmenila cenami.
Viaceré tímy využili súhru dvoch alebo troch programovateľných kociek RCX, ktoré navzájom komunikovali. To umožnilo, aby model využil i viac ako tri vstupné senzory. Niektoré modely boli ovládané tlačidlovými ovládačmi na káblikoch.

Tie tímy, ktoré svoje programy budovali postupne a striedmo a starostlivo ich vždy otestovali po pridaní každej novej črty programu, dosiahli aj pomerne zložité a funkčné programy. Pozor! treba sa vyvarovať nutkaniu napísať celý zložitý program naraz, bez toho, aby sme ho vždy postupne testovali.

Tak by sme takmer isto dosiahli stav, keď nič nefunguje a nedá sa zistiť prečo... veď napokon, niektorí súťažiaci sa o tom presvedčili na vlastných modeloch. Určite odporúčame radšej najskôr začať s malými kúskami programov, každý z nich otestovať a potom ich postupne spájať do väčších celkov.

Výrobky si môžete pozrieť tu:


RoboCup Jr. Slovensko

Súťaže RoboCup Jr. zaradili organizátori (poučení z predchádzajúcich rokov) až na druhý deň, aby mali tímy dosť času na prispôsobenie súťažných robotov na miestne podmienky a testovanie.

Predpoludnie patrilo zápasom futbalu v kategóriách jeden na jedného (4 tímy) a dvaja na dvoch (3 tímy). Po prvý raz boli všetci súťažiaci pripravení na infračervenú loptu a tak sa s tenisovou loptou tento rok vôbec nehralo. Väčšina robotov bola vybavená aj kompasom a teda zápasy boli zaujímavé a napínavé. V turnaji 1-na-1 hralo každé družstvo s každým jeden zápas. Rozhodoval počet výhier (prípadne remíz, ale žiadne neboli), vzájomný zápas a celkové lepšie skóre. Imponoval najmä košický robot, ktorý mal veľmi efektívny dribbler a drevenú základňu kruhového tvaru s výkrojeným mesiačikom na vedenie lopty. Jedinou jeho nevýhodou bola pomalšia rýchlosť, inak spolahlivo zameral, obsadil a presúval loptu po ihrisku a strieľal góly. Za všetko hovorí celkové dosiahnuté skóre v turnaji: Košice dali 10 gólov, dostali len jeden a tak suverénne vyhrali všetky zápasy. V turnaji 2-na-2 sa naopak darilo družstvu Považan. Roboty sa inak často rozpadávali a niektoré programy stále nerobili to, čo by mali, ale diváci sa určite mali na čo dívať (video zo zápasov uverejníme neskôr).
Do súťaže o ceny v kategórii Tanec sa zapojilo 8 súťažných tanečných tímov.
Tančeky v trvaní jednej až dvoch minút boli krásne, niektoré aj vtipné a videli sme, že tímy venovali príprave mnoho času a úsilia. Roboty mali pekné kostýmy. Zaujimavosťou bol program na určenie časových intervalov pomocou klávesnice z dielne ŠVŠ Banská Bystrica: program umožňuje priamo vygenerovať zdrojový kód pre NQC podľa rytmu nastláčaného na klávesnici. Viac informácií aj s prezentáciou družstva nájdete tu. Prezentácie sa nám podarilo získať aj od družstiev ZŠ Rudolfa Dilonga, Trstená (powerpoint, 6.5MB), ZŠ Považská Bystrica (powerpoint, 1.8 MB) a ZŠ Hradná, Liptovský Hrádok (pdf, 117kb). Organizátori sa budú musieť polepšiť a nabudúce pripraviť lepšie tanečné javisko (hoci výlety robotov smerom k porote ju pre nedostatok miesta roztancovali). Dočkame sa, že konečne nejaké roboty zatancujú poriadny odzemok!?
Do súťaže v klasickej disciplíne robotických zachránárov nastúpilo 10 súťažných tímov. Tento rok sa podľa medzinárodných pravidiel prvýkrát trestalo odpočítaním 5 bodov za každý dotyk robota rukou a 2 bodov za nájdenie obete na mieste, kde sa obeť nenachádza. Obete - tiež štandardné medzinárodné samolepky - boli rafinované, lebo pretínali čiaru aj niekoľkokrát! Prekážku úspešne zvládla obísť v aspoň jednom z dvoch štartov viac ako polovica tímov. Najkratší čas malo družstvo Banská Bystrica 1, ale rozhodujúci bol v provom rade počet bodov, pričom maximálny počet 150 získali dve družstvá: ZŠ Dlhá nad Oravou s časom 1:54 a Banská Bystrica 2 (vo vekovej kat. stredných škôl) s časom 2:06.


Výsledky

Konštrukcia

Ocenenie Škola Sútažiaci Názov modelu
stavba ZŠ Liptovský Hrádok Jelínek Lukáš, Pavkovček Jozef Triedička kalamitného dreva
nápad a tvorivosť ZŠ Nová Dubnica, Hviezdoslavova Minárik Martin, Púrý Andrej Zemetrasenie
použitie senzorov a komunikácia ZŠ Rudolfa Dilonga, Trstená Zaťkuliak Ivan, Lenčucha Andrej Kalamitný model
kompaktnosť ZŠ Pusté Úľany Sloboda Ján, Hulák Marek Odlavinovávač
prezentácia ZŠ Štrba Macko Benjamín, Marec Peter Výpadok elektriny
programovanie Košice, Gym. Alejová Uchnár Matúš, Uchnár Július Hasič PEPO

Cena divákov

  model škola počet hlasov
1. Hasič PEPO Košice, GYM Alejová 25
2. Výpadok elektriny Štrba 24
3. Odlavinovávač Pusté Úľany 16

Tanec

A. Bodový súčet - celkový víťaz

kategória škola
primary ŠVŠ Banská Bystrica
secondary ZŠ Rudolfa Dilonga, Trstená

B. Cena poroty

ocenenie škola
stavba ZŠ Považská Bystrica
programovanie a použitie senzorov ZŠ Liptovský Hrádok
choreografia ZŠ Štrba
kostým ZŠ Rudolfa Dilonga, Trstená
pobavenie ŠVŠ Banská Bystrica

Futbal

A. Jeden na jedného

  Pusté Úľany Košice PB(5.ZŠ) POVAŽAN
Pusté Úľany X 0:2 5:2 7:3
Košice 2:0 X 4:0 4:1
Považská Bystrica (5.ZŠ) 2:5 0:4 X 3:2
POVAŽAN 3:7 1:4 2:3 X

Poradie Tím Skóre
1. Košice 10:1
2. Pusté Úľany 12:7
3. Považská Bystrica (5.ZŠ) 5:11
4. POVAŽAN 6:14

B. Dvaja na dvoch

  Pusté Úľany Košice POVAŽAN
Pusté Úľany X 2:1 1:4
Košice 1:2 X 1:6
POVAŽAN 4:1 6:1 X

Poradie Tím Skóre
1. POVAŽAN 10:2
2. Pusté Úľany 3:5
3. Košice 2:8

Záchranár

  Obete 7 x 10 Prerušenie 10 Prekážka 10 Most 2 x 15 Miestnosti 3 x 10 Dotyk -5 Obet -2 Cas Spolu Kategória
Dlhá nad Oravou 70 10 10 30 30     01:54 150 Primary
Chlebnice 70 10 10 30 30   -10 02:07 140 Primary
Liptovský Hrádok 60 10 10 30 30   -6 01:52 134 Primary
Nitra 70 10 10 15 30 -15 -8 03:02 112 Primary
Šintava 30 10   30 30     02:41 100 Primary
Banská Bystrica 2 70 10 10 30 30     02:06 150 Secondary
Banská Bystrica 1 50 10 10 30 30 -5   01:21 125 Secondary
Trstená 60 10   15 30 -10 -4 02:55 101 Secondary
Pusté Úlany 60     15 30 -30   03:00 75 Secondary
Košice 40 10   15 30 -25 -4 03:03 66 Secondary


Obrázky

Ďakujeme za fotografie od učiteľov a organizátorov. Budeme veľmi radi, ak nám pošlete linku alebo súbory s ďalšími fotkami alebo videami:

Záver

Víťazom blahoželáme a všetkým zúčastneným tímom ďakujeme, všetci urobili maličký a zároveň obrovský krok pre budúcnosť robotiky, držíme vám palce!

Podujatie v Starej Turej ukázalo, že na mnohých školách na Slovensku (zúčastnili sa: Gymn. Martina Hatalu Trstená, ZŠ Prievidza , ZŠ Spišský Hrhov, ZŠ Pusté Úlany, ŠVS Banská Bystrica, ZŠ Štrba, ZŠ Šintava, ZŠ Rudolfa Dilonga Trstená, ZS Krajné, ZŠ Liptovský Hrádok, ZŠ Dlhá nad Oravou, ZŠ Chlebnice, ZŠ Slov.partizánov Pov. Bystrica, Amavetklub 547 Považská Bystrica, ZŠ sv.Jana Bosca Nová Dubnica, Gym. Alejová Košice, Piaristicické gymn. Nitra, Gymn.Pov.Bystrica a ZŠ Nová Dubnica Hviezdoslavova) stavebnice LEGO nie sú nadarmo a že u nás stále existujú zanietení učitelia, ktorí obetujú svoj vlastný voľný čas v prospech detí (napriek tomu, že ich ohodnotenie je 4-krát menšie, ako ich rovnocenných rovesníkov, ktorí si vybrali inú životnú dráhu...) Patrí im za to vďaka a úcta a želáme im veľa síl pri vedení krúžkov, dennej výuke a príprave žiakov a študentov do ďalších súťaží.

Napíšte nám, ak máte video, fotky, alebo doplňujúce materiály - radi ich tu uverejníme.