Kreslíme s Robotnačkou

Robotnačka je kresliaci robot, ktorý sa okrem iného dá programovať v jazyku Logo. Ovládať sa dá priamo z prostredia Imagine, ale robot vie nakresliť aj obrázky prenesené z Comenius Loga, ktoré je zadarmo.


Robotnačka -- kresliaci robot.

Súťaž

Návštevníci majú možnosť priniesť vlastné programy na nakreslenie nejakého pekného obrázku. Dovolené je však používať len nasledujúce základné príkazy:

   Príkaz                    Skratka       Po slovensky

   penUp, penDown            pu, pd        peroHore, peroDolu                             
   forward, backward         fd, bk        dopredu, vzad                                  
   right, left               rt, lt        vlavo, vpravo                                  
   repeat                                  opakuj                                         
a žiadne iné. Robotnačka vie len po anglicky, preto uvádzame slovníček. Okrem toho samozrejme možno definovať nové funkcie a používať ich, podobne aj premenné.

Úlohou je pomocou vyššie spomínaných základných príkazov korytnačej grafiky vymyslieť a nakresliť zaujímavý obrázok. Pri jeho kreslení použite čo najmenej príkazov, najviac však 20 z vyššie uvedeného zoznamu. Robot (na rozdiel od korytnačky) vie kresliť len jednou farbou a nevie vypĺňať plochy.

Robotnačka bude kresliť na papiere maximálneho rozmeru A3, teda repeat 2 [fd 1890 rt 90 fd 2673 rt 90] v jazyku Logo.


Program pre Robotnačku v Imagine Logo.

Návštevník môže svoj program priniesť priamo na stánok na diskete, CD, alebo USB kľúči, prípadne poslať mailom na adresu robotnacka@gmail.com. Po vyskúšaní na počítači obsluha zariadi vykreslenie robotom.

Napokon vyberie porota najkrajší obrázok a jeho autor dostane od robota kresbu a od nás nejakú nenáročnú cenu. Zároveň budú najkrajšie obrázky vystavené v galérii na stránkach www.robotika.sk. Obrázky budú zverejnené aj s programom, takže sa môžete poučiť od najlepších.

Ako programovať v Logu

Robotnačka sa dá programovať pomocou základných príkazov jazyka Logo. Vyskúšať si to môžete napríklad v škole, skoro na každej sa nájde Imagine Logo. Alebo si stiahnite voľne prístupnú verziu Comenius Loga.

Príklad:

Nasledujúce 3 príkazy

   repeat 4 [fd 50 rt 90] 
nakreslia štvorec.

Nasledujúcich 5 príkazov

   repeat 10 [repeat 5 [fd 100 rt 144] rt 36]
nakreslí hviezdu.


Výsledok horeuvedených dvoch príkladov.

Literatúra

Ako programovať v jazyku C

Ak radšej programujete v niektorom inom programovacom jazyku, (C++, Delphi), dá sa to pomocou tejto DLL knižnice (má rovnakú množinu príkazov ako knižnica pre Logo): robotdll.dll.

Príklad:

#include "robotdll.h"

int main(int argc, char *argv[])
{
 int r = robot_init(1);         // Initialize
 robot_user(r,"john","turtle"); // Set User / Password
 robot_connect(r, "com5");      // Open Connection
 robot_alwayswait(r,"on");      // Wait for finished commands

 for (int i=0; i<5; i++)
  {
   robot_fd(r,500);             // Go Forward
   robot_rt(r,1152);            // Rotate right
  }

 robot_done(r);                 // Close Connection
 return 0;
}

Alebo máte v obľube Javu? Viac informácií nájdete na stránke popisujúcej túto knižnicu, odkiaľ si ju môžete aj stiahnuť.

© 2006 Robotika.SK
Ilkovičova 3, 812 19 Bratislava, tel. +421 - 2 - 602 91 411.
Posledná zmena: 13. októbra 2006. 21:20:12.
Zodpovedný človek: Richard Balogh.