VIDEO z futbalových zápasov: 1. diel (41 MB), 2. diel (48 MB), 3. diel (49 MB), 4. diel (38 MB).
Stará Turá, 8. - 9. marec 2006 Text: Pavel Petrovič Fotografie: Daniela Mináriková, Ľudovít Mačor, Damián Forgács a Miro Kohút Trondheim, 12.marec 2006. English version Sprava z minuleho roka |
1. Úvod 2. Konštrukčná súťaž 3. RoboCup Jr. Slovensko 4. Výsledky 5. Obrázky |
1. Úvod
V stredu 8.marca 2006 sa žiaci približne dvadsiatich základných škôl a osemročných gymnázií z celého Slovenska stretli v Starej Turej, v priestoroch Združenej strednej školy elektrotechnickej, aby počas dvoch dní súťažili v stavbe a programovaní modelov z robotických stavebníc LEGO, v robotickom futbale, robotickej záchrannej misii a robotickom tanci. Akciu pripravila Slovenská spoločnosť elektronikov s podporou Infoveku a Ministerstva školstva.
Krásny zimný slnečný deň mnohí obetovali a namiesto dovolenky či lyžiarskeho zájazdu prišli na robotickú súťaž. Pri prezentácii vítali účastníkov roboty z rodiny WowWee: RoboSapien a RoboPet. Účastníci mali ale plné ruky práce, lebo ich prinesené roboty - tanečnícke, záchranárske i futbalistické bolo treba vybaliť z papierových krabíc, nasadiť poodpadané diely, otestovať programy, odskúšať ich na novom povrchu, doladiť kalibráciu senzorov na svetelné podmienky a pripraviť sa na poobedňajšiu konštruktérsku súťaž. | ||
Ako prvá nasledovala vyše štyry hodiny trvajúca konštrukčná súťaž. |
Prázdniny obetovali aj kuchárky, ktoré na privítanie navarili sviatočný obed nasledovaný slávnostným otvorením súťaže s kultúrnym programom. | |
Tento rok sa súťaž konala už šiesty rok a bolo sa na čo tešiť, pretože účastníci
aj učitelia majú už niečo za sebou - vrátane skvelých
školení Infoveku a Eduxe.
Po prvýkrát sa v súťažných modeloch objavili aj nové DCP senzory.
Organizátorov veľmi potešilo, že sme sa zišli v nemalom počte, dúfajme, že o rok nás príde ešte viac!
|
Konštrukčná súťaž
Tucet prevažne dvojčlenných tímov rozbalilo prinesené stavebnice a pustilo sa do stavby modelu podľa vlastnej fantázie. | ||
Cieľom tejto kategórie je trénovať sústredenie sa počas niekoľkých hodín a tímovú prácu na zadanom projekte. | ||
Hodnotiaca porota kladie dôraz najmä na funkčnosť výsledného výrobku (a naozaj, aj tento rok takmer všetky modely fungovali) a udeľuje ceny za stavbu, programovanie, tvorivosť, prezentáciu, kompaktnosť, použitie senzorov a komunikáciu. Súťažiaci sami rozhodujú o cene publika, ktorá sa určí sčítaním ich hlasov. Zadaná úloha "Prírodná kalamita" sa týkala jednej z dôležitých výziev robotiky. |
Model musí byť pevný a stabilný, motory prepojené na kolesá alebo na iné pohyblivé časti vhodnými prevodmi, senzory musia byť zmysluplne umiestnené tak, aby snímali hodnoty z prostredia a produkovali použiteľnú vstupnú informáciu. Hotový model dostáva "dušu" po vytvorení programu. Väčšina tímov pracovala v obrázkovom programovacom prostredí RoboLab, kde program môže vykonávať viacero vetiev súčasne a skladá sa z ikoniek zodpovedajúcich jednotlivým príkazom, vetveniam, riadeniu motorov a senzorov.
Po náročnej niekoľkohodinovej práci súťažiaci svoje výrobky ešte predstavili a predviedli divákom, ostatným súťažiacim a porote, ktorá najlepšie modely odmenila cenami. | ||
Viaceré tímy využili súhru dvoch alebo troch programovateľných kociek RCX, ktoré
navzájom komunikovali. To umožnilo, aby model využil i viac ako tri vstupné senzory.
Niektoré modely boli ovládané tlačidlovými ovládačmi na káblikoch. Tie tímy, ktoré svoje programy budovali postupne a striedmo a starostlivo ich vždy otestovali po pridaní každej novej črty programu, dosiahli aj pomerne zložité a funkčné programy. Pozor! treba sa vyvarovať nutkaniu napísať celý zložitý program naraz, bez toho, aby sme ho vždy postupne testovali. |
||
Tak by sme takmer isto dosiahli stav, keď nič nefunguje a nedá sa zistiť prečo... veď napokon, niektorí súťažiaci sa o tom presvedčili na vlastných modeloch. Určite odporúčame radšej najskôr začať s malými kúskami programov, každý z nich otestovať a potom ich postupne spájať do väčších celkov. |
Výrobky si môžete pozrieť tu:
RoboCup Jr. Slovensko
Súťaže RoboCup Jr. zaradili organizátori (poučení z predchádzajúcich rokov) až na druhý deň, aby mali tímy dosť času na prispôsobenie súťažných robotov na miestne podmienky a testovanie.
Predpoludnie patrilo zápasom futbalu v kategóriách jeden na jedného (4 tímy) a dvaja na dvoch (3 tímy). Po prvý raz boli všetci súťažiaci pripravení na infračervenú loptu a tak sa s tenisovou loptou tento rok vôbec nehralo. Väčšina robotov bola vybavená aj kompasom a teda zápasy boli zaujímavé a napínavé. V turnaji 1-na-1 hralo každé družstvo s každým jeden zápas. Rozhodoval počet výhier (prípadne remíz, ale žiadne neboli), vzájomný zápas a celkové lepšie skóre. Imponoval najmä košický robot, ktorý mal veľmi efektívny dribbler a drevenú základňu kruhového tvaru s výkrojeným mesiačikom na vedenie lopty. Jedinou jeho nevýhodou bola pomalšia rýchlosť, inak spolahlivo zameral, obsadil a presúval loptu po ihrisku a strieľal góly. Za všetko hovorí celkové dosiahnuté skóre v turnaji: Košice dali 10 gólov, dostali len jeden a tak suverénne vyhrali všetky zápasy. V turnaji 2-na-2 sa naopak darilo družstvu Považan. Roboty sa inak často rozpadávali a niektoré programy stále nerobili to, čo by mali, ale diváci sa určite mali na čo dívať (video zo zápasov uverejníme neskôr). | ||
Do súťaže o ceny v kategórii Tanec sa zapojilo 8 súťažných tanečných tímov. | ||
Tančeky v trvaní jednej až dvoch minút boli krásne, niektoré aj vtipné a videli sme, že tímy venovali príprave mnoho času a úsilia. Roboty mali pekné kostýmy. Zaujimavosťou bol program na určenie časových intervalov pomocou klávesnice z dielne ŠVŠ Banská Bystrica: program umožňuje priamo vygenerovať zdrojový kód pre NQC podľa rytmu nastláčaného na klávesnici. Viac informácií aj s prezentáciou družstva nájdete tu. Prezentácie sa nám podarilo získať aj od družstiev ZŠ Rudolfa Dilonga, Trstená (powerpoint, 6.5MB), ZŠ Považská Bystrica (powerpoint, 1.8 MB) a ZŠ Hradná, Liptovský Hrádok (pdf, 117kb). Organizátori sa budú musieť polepšiť a nabudúce pripraviť lepšie tanečné javisko (hoci výlety robotov smerom k porote ju pre nedostatok miesta roztancovali). Dočkame sa, že konečne nejaké roboty zatancujú poriadny odzemok!? | ||
Do súťaže v klasickej disciplíne robotických zachránárov nastúpilo 10 súťažných tímov. Tento rok sa podľa medzinárodných pravidiel prvýkrát trestalo odpočítaním 5 bodov za každý dotyk robota rukou a 2 bodov za nájdenie obete na mieste, kde sa obeť nenachádza. Obete - tiež štandardné medzinárodné samolepky - boli rafinované, lebo pretínali čiaru aj niekoľkokrát! Prekážku úspešne zvládla obísť v aspoň jednom z dvoch štartov viac ako polovica tímov. Najkratší čas malo družstvo Banská Bystrica 1, ale rozhodujúci bol v provom rade počet bodov, pričom maximálny počet 150 získali dve družstvá: ZŠ Dlhá nad Oravou s časom 1:54 a Banská Bystrica 2 (vo vekovej kat. stredných škôl) s časom 2:06. |
Výsledky
Konštrukcia
Ocenenie | Škola | Sútažiaci | Názov modelu |
---|---|---|---|
stavba | ZŠ Liptovský Hrádok | Jelínek Lukáš, Pavkovček Jozef | Triedička kalamitného dreva |
nápad a tvorivosť | ZŠ Nová Dubnica, Hviezdoslavova | Minárik Martin, Púrý Andrej | Zemetrasenie |
použitie senzorov a komunikácia | ZŠ Rudolfa Dilonga, Trstená | Zaťkuliak Ivan, Lenčucha Andrej | Kalamitný model |
kompaktnosť | ZŠ Pusté Úľany | Sloboda Ján, Hulák Marek | Odlavinovávač |
prezentácia | ZŠ Štrba | Macko Benjamín, Marec Peter | Výpadok elektriny |
programovanie | Košice, Gym. Alejová | Uchnár Matúš, Uchnár Július | Hasič PEPO |
Cena divákov
model | škola | počet hlasov | |
---|---|---|---|
1. | Hasič PEPO | Košice, GYM Alejová | 25 |
2. | Výpadok elektriny | Štrba | 24 |
3. | Odlavinovávač | Pusté Úľany | 16 |
Tanec
A. Bodový súčet - celkový víťaz
kategória | škola |
---|---|
primary | ŠVŠ Banská Bystrica |
secondary | ZŠ Rudolfa Dilonga, Trstená |
B. Cena poroty
ocenenie | škola |
---|---|
stavba | ZŠ Považská Bystrica |
programovanie a použitie senzorov | ZŠ Liptovský Hrádok |
choreografia | ZŠ Štrba |
kostým | ZŠ Rudolfa Dilonga, Trstená |
pobavenie | ŠVŠ Banská Bystrica |
Futbal
A. Jeden na jedného
Pusté Úľany | Košice | PB(5.ZŠ) | POVAŽAN | |
---|---|---|---|---|
Pusté Úľany | X | 0:2 | 5:2 | 7:3 |
Košice | 2:0 | X | 4:0 | 4:1 |
Považská Bystrica (5.ZŠ) | 2:5 | 0:4 | X | 3:2 |
POVAŽAN | 3:7 | 1:4 | 2:3 | X |
Poradie | Tím | Skóre |
---|---|---|
1. | Košice | 10:1 |
2. | Pusté Úľany | 12:7 |
3. | Považská Bystrica (5.ZŠ) | 5:11 |
4. | POVAŽAN | 6:14 |
B. Dvaja na dvoch
Pusté Úľany | Košice | POVAŽAN | |
---|---|---|---|
Pusté Úľany | X | 2:1 | 1:4 |
Košice | 1:2 | X | 1:6 |
POVAŽAN | 4:1 | 6:1 | X |
Poradie | Tím | Skóre |
---|---|---|
1. | POVAŽAN | 10:2 |
2. | Pusté Úľany | 3:5 |
3. | Košice | 2:8 |
Záchranár
Obete 7 x 10 | Prerušenie 10 | Prekážka 10 | Most 2 x 15 | Miestnosti 3 x 10 | Dotyk -5 | Obet -2 | Cas | Spolu | Kategória | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dlhá nad Oravou | 70 | 10 | 10 | 30 | 30 | 01:54 | 150 | Primary | ||
Chlebnice | 70 | 10 | 10 | 30 | 30 | -10 | 02:07 | 140 | Primary | |
Liptovský Hrádok | 60 | 10 | 10 | 30 | 30 | -6 | 01:52 | 134 | Primary | |
Nitra | 70 | 10 | 10 | 15 | 30 | -15 | -8 | 03:02 | 112 | Primary |
Šintava | 30 | 10 | 30 | 30 | 02:41 | 100 | Primary | |||
Banská Bystrica 2 | 70 | 10 | 10 | 30 | 30 | 02:06 | 150 | Secondary | ||
Banská Bystrica 1 | 50 | 10 | 10 | 30 | 30 | -5 | 01:21 | 125 | Secondary | |
Trstená | 60 | 10 | 15 | 30 | -10 | -4 | 02:55 | 101 | Secondary | |
Pusté Úlany | 60 | 15 | 30 | -30 | 03:00 | 75 | Secondary | |||
Košice | 40 | 10 | 15 | 30 | -25 | -4 | 03:03 | 66 | Secondary |
Obrázky
Ďakujeme za fotografie od učiteľov a organizátorov. Budeme veľmi radi, ak nám pošlete linku alebo súbory s ďalšími fotkami alebo videami:Záver
Víťazom blahoželáme a všetkým zúčastneným tímom ďakujeme, všetci urobili maličký a zároveň obrovský krok pre budúcnosť robotiky, držíme vám palce!
Podujatie v Starej Turej ukázalo, že na mnohých školách na Slovensku (zúčastnili sa: Gymn. Martina Hatalu Trstená, ZŠ Prievidza , ZŠ Spišský Hrhov, ZŠ Pusté Úlany, ŠVS Banská Bystrica, ZŠ Štrba, ZŠ Šintava, ZŠ Rudolfa Dilonga Trstená, ZS Krajné, ZŠ Liptovský Hrádok, ZŠ Dlhá nad Oravou, ZŠ Chlebnice, ZŠ Slov.partizánov Pov. Bystrica, Amavetklub 547 Považská Bystrica, ZŠ sv.Jana Bosca Nová Dubnica, Gym. Alejová Košice, Piaristicické gymn. Nitra, Gymn.Pov.Bystrica a ZŠ Nová Dubnica Hviezdoslavova) stavebnice LEGO nie sú nadarmo a že u nás stále existujú zanietení učitelia, ktorí obetujú svoj vlastný voľný čas v prospech detí (napriek tomu, že ich ohodnotenie je 4-krát menšie, ako ich rovnocenných rovesníkov, ktorí si vybrali inú životnú dráhu...) Patrí im za to vďaka a úcta a želáme im veľa síl pri vedení krúžkov, dennej výuke a príprave žiakov a študentov do ďalších súťaží.
Napíšte nám, ak máte video, fotky, alebo doplňujúce materiály - radi ich tu uverejníme.