Noc Výskumníka
Z iniciatívy
Slovenskej organizácie pre výskumné a vývojové aktivity SOVVA
sa 28. septembra 2007 v Bratislavskom nákupnom centre Aupark uskutočnilo popularizačé podujatie
Noc výskumníka. Ako píšu na svojich stránkach
...poslaním projektu je ukázať, že výskumníci sú medzi nami,
sú ľudia ako my ostaní. Majú však fascinujúce povolanie, v ktorom sa pokúšajú
objaviť neobjavené a vyskúmať nepoznané.
Táto akcia prebieha v
celej Európe a Slovensko sa k nej pripája prvýkrát.
Návštevníci mohli vidieť
- koncert jazz bandu Slovenskej akadémie vied,
- zábavné pokusy a experimenty ukazujúce vedu v každodennom živote,
- prezentačné stánky Európskej komisie, Slovenskej akadémie vied a univerzít,
- výstavu výtvarných prác súťaže "Nakresli výskumníka/výskumníčku".
Na akcii sa vyskitli spolu tri stánky s robotikou:
- Kreslíme s Robotnačkou (FEI STU Bratislava)
- Adaptívne roboty (FMFI UK Bratislava)
- Šesťnohý robotický pavúk (TU Žilina)
Priamo sme sa podieľali na dvoch z nich - priniesli sme do Auparku
Robotnačku a BoeBota.
Kreslíme s Robotnačkou
Robotnačka je kresliaci robot, ktorý sa okrem iného dá programovať
v jazyku Logo. Ovládať sa dá priamo z prostredia
Imagine, ale robot
vie nakresliť aj obrázky prenesené z
Comenius Loga, ktoré je zadarmo.
Návštevníci mali možnosť priniesť vlastné programy na nakreslenie nejakého
pekného obrázku. Viac informácií nájdete na
samostatnej stránke...
Robotnačka -- kresliaci robot.
Mobilné roboty
V stánku Katedry aplikovanej informatiky FMFI UK
sa naživo predvádzal robot "Pingpong" ktorý sleduje
pingpongovu loptičku.
Okrem toho sa premietalo video s rôznymi výtvormi výskuníkov FMFI
v oblasti mobilnej robotiky demonštrujúcich techniky umelej inteligencie
napomáhajúce komplexnejšiemu správaniu mobilných robotov.
PingPong -- robot hľadajúci loptičku.
Adaptívne roboty
Jedným z prezentovaných robotov bol šesťnohý robot, ktorý má dve podoby,
virtuálnu a reálnu. Na premietacej stene je možné sledovať virtuálny
model robota, ktorý vykonáva rovnaké pohyby ako jeho reálna šesťnohá
verzia. Jeho pohyb spolu zabezpečuje 18 motorov, ktoré treba ovládať naraz,
aby sa robot mohol hýbať. O ich riadenie sa stará vlastný softvér, ktorý
umožňuje jednoduché ovládanie robota pomocou štandardného gamepadu.
Druhým z prezentovaných robotov bol kolesový robot s integrovaným
počítačom a kamerou na rozpoznávanie obrazu, ktorý sa autonómne
orientuje v priestore a vykonáva predpísané úkony. Boli predvedené
možnosti rozpoznávania obrazu pomocou lacných a dostupných webkamier, a
rovnako bol premietaný okolitý svet tak, ako ho vníma pomocou kamier
samotný robot.
Ako bolo...
Dovolím si pripojiť na záver aj pár súkromných postrehov: spočiatku
som neveril, že v takomto prostredí sa oplatí propagovať vedu, ale
na moje prekvapenie bol záujem veľmu vysoký. Je síce pravda, že mnoho
záujemcov nepatrí práve k pravidelným návštevníkom tohoto nákupného
centra a prišli len na túto akciu, ale celkove to svoj zmysel malo a
otázky návštevníkov boli prekvapivo zmysluplné. Nepríjemný bol len trvalo
prítomný hudobný podmaz nákupného centra, ktorý sťažil normálnu komunikáciu
(ľudí samozrejme, nie robotov).
Galéria
Súvisiace odkazy
- Slovenská organizácia pre výskumné a vývojové aktivity.
- Noc výskumníka.
- Noc výskumníka v Európe
Komentáre